صادرات مثل هر فعالیت تجاری دیگری به آینده نگری، برنامه ریزی، آشنایی با متدهای علمی و همچنین جلب اعتماد مشتریان برون مرزی نیاز دارد. در چند دهه اخیر و با پیشرفتهای روزافزون در حوزههای اقتصاد و تجارت، رقابت بینالمللی بسیار دشوار شده است. از طرفی حضور در این بازارها برای اکثر کشورها بسیار مهم بوده و بقا و یا عدم بقای سیاسی واقتصادی این کشورها وابسته به آن است.
مشاوره در بخش خدمات صادرات نیازمند شناخت کامل بازار داخل و بینالمللی، آشنایی با قوانین حاکم بر سازمانهای مرتبط و سیاستگذاری صادراتی است. مشاوره صادرات شامل مشاوره در زمینه معرفی محصولات، مشاوره در خصوص صدور پیش فاکتور، مشاوره در خصوص مباحث بیمه کالا، معرفی کلوزهای مختلف بیمه کالا و … است.
واردات یکی از اصلیترین حوزههای بازرگانی و تجارت بینالمللی است. لزوم تجربه و تسلط به قوانین تجارت بینالمللی در امر واردات و صادرات کالا، فعالیت در این زمینه را به حوزهای تخصصی تبدیل کرده است. تهیه مواد اولیه یا لوازم ساخت برخی از کالاها در داخل کشور امکانپذیر نیست و گاهی هم تکنولوژی ساخت برخی محصولات در کشور وجود نداشته و یا مقرون بهصرفه نیست. از همین رو بسیاری از شرکتها، مجموعههای تولیدی و … با استفاده از کالاهای وارداتی نیازمندیهای خود را برطرف میکنند. در واقع به تمامی کالاهایی که از راه تجاری به خاک کشور وارد میگردد، واردات گفته میشود.
در برخی کشورها به دلیل عدم وجود شرایط کافی و نیروی کار متخصص برای تولید برخی کالاها و تکنولوژیهای خاص کمبودهایی وجود دارد. از همین رو بخش خصوص و دولتی واردات کالا را بهترین گزینه میدانند. واردات کالا مراحل بسیاری دارد و کسانی که علاقهمند به فعالیت در این حوزه هستند میبایست قدم به قدم تمامی مراحل را به انجام برسانند.
در نگاهی اجمالی مراحل واردات کالا از قرار زیر است: